Mint megannyi más szakág, úgy az ingatlanértékesítés világa is alaposan felhígult az utóbbi években. Ennek a negatív hatásait leginkább az eladók érezhetik, de egy kis odafigyeléssel nagyon könnyen kiszűrhetik azokat az ingatlanosokat, akik nem alkalmasak erre a pozícióra.
Mivel a HOUSE36-nál kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ügyfeleink kizárólag prémium szolgáltatásokat kapjanak és a legjobb ingatlanértékesítőkkel dolgozhassanak együtt, ezért az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a kritériumokat, amelyekre érdemes odafigyelni.
A jó ingatlanértékesítő ugyanis könnyedén felismerhető, méghozzá a következőkről:
Megjelenése és kommunikációja rögtön bizalmat ébreszt
Kezdjük az alapoktól: egy jó ingatlanértékesítő esetében rendkívül fontos a megjelenés és a kommunikáció! Hogy miért?
Mert őt bízzuk meg azzal, hogy eladja az általunk kínált ingatlant, és amennyiben ezt nem megfelelő körítéssel teszi, sem a ruházata, sem a megjelenése vagy a kommunikációja nem kelt bennünk bizalmat, akkor a leendő vásárlót sem tudja majd meggyőzni.
Egy jó ingatlanértékesítő tehát egy olyan ember, akitől mi is szívesen vásárolnánk házat vagy lakást.
Már az első alkalommal meggyőző a szakmaisága
A szakmai hibákat sokan nem veszik észre vagy nem ismerik fel, hiszen nem dolgoznak együtt minden nap egy ingatlanértékesítővel, de nagyon gyakori például, hogy nem kérnek tulajdoni lapot, márpedig ez mindennek az alapja.
Az ingatlanok esetén a tulajdoni lap olyan, mint az embereknél a személyi igazolvány vagy az autóknál a forgalmi engedély: ha nincs, nem lehet megbizonyosodni róla, hogy az eladó jogosult-e az adott ingatlan eladására, egyáltalán piacképes-e az ingatlan.
Még nagyobb szakmai hiba és az értékesítőt minősíti, ha a tulajdoni lapot az eladó fizeti ki, hiszen egy e-hiteles tulajdoni lap ára 2025-ben mindössze 4 800 forint, ezt az összeget pedig a jutaléknak fedeznie kell. Nyilván más megítélés alá tartozik, ha az eladó rögtön tulajdoni lappal jelentkezik az értékesítőnél!
A jó ingatlanértékesítőt hamar felismerni az árazáshoz fűződő hozzáállásáról
Bár vannak kivételes esetek, az emberek általában mindig túlárazzák a saját ingatlanjukat. Ezt a problémát egy jó ingatlanértékesítőnek nemcsak fel kell ismernie, hanem jeleznie is az eladó felé.
A túlárazott ingatlan ugyanis sokkal nehezebben eladható, esetenként eladhatatlan, márpedig az emberek azért fordulnak ingatlanértékesítőhöz, hogy megfelelő piaci áron, belátható intervallumon belül el tudják adni az adott házat vagy lakást.
Bár vannak olyan piaci helyzetek, amikor előfordulhat, de az esetek 99 százalékában a jó ingatlanos nem javasolja az ár megnövelését. Aki gazdasági indoklás nélkül ezt teszi – hiszen hangsúlyozzuk, vannak esetek, amikor indokolt –, az vélhetően csak a nagyobb jutalék reményében dolgozik, de nem veszi figyelembe az eladhatóságot.
A helyismeret nagyon fontos az ingatlan értékesítéséhez
A jó ingatlanértékesítőt könnyű felismerni a megfelelő helyismeretéről. Nem elvárás, hogy azon a településen éljen, ahol az eladó ingatlan található, de pontosan ismerje, hogy mi és hol található, illetve milyen a lokális piaci helyzet.
Ez elengedhetetlen a pontos árazás mellett ahhoz is, hogy eladhatóbbá, vonzóbbá tegye az ingatlant a vásárlóknak, hiszen egy jó ingatlanos azonnal megtalálja azokat az előnyös pontokat egy érdeklődőnél, amelyekre rá kell világítania. Ez helyismeret nélkül nem megy.
Az ingatlan hirdetése gyakran már önmagában sorsdöntő
Egy igazán jó ingatlanos nemcsak a szavak, hanem a tettek embere is egyben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a legapróbbnak tűnő részletekre is odafigyel, így például megfelelő nyelvezettel írott és professzionális képekkel kiegészített hirdetést készít.
Ebben az ingatlanértékesítő nyilván kérheti az eladó segítségét is, hiszen nem szabad rendezetlen ágyakkal szobát fotózni vagy mosatlan edényekkel konyhát, az ugyanis jelentős mértékben ronthatja az összképet.
Alapvető szabály a marketingben is, hogy az eladó tárgyat – esetünkben ingatlant – mindig a legjobb formájában kell bemutatni, de nem megvezetve az érdeklődőket.
A vásárlót meg kell találni
Nagyon fontos ismérve a jó ingatlanértékesítőnek, hogy képes megtalálni a potenciális vásárlókat. Alighanem az értékesítés legnehezebb folyamata, hiszen pontosan ismerni kell azokat a vevőszűrő és vevőcsalogató praktikákat, amelyekkel egy ház vagy lakás eladható.
Az ingatlanosnak fel kell ismernie, hogy az adott ingatlan kinek szól, kinek lehet jó döntés, és úgy célozni a hirdetést, az értékesítést, hogy megszólítsa vele ezt a réteget. Hangsúlyozandó ugyanis még egyszer: az emberek azért fogadnak értékesítőt, hogy gyorsan és korrekt áron elkeljen az adott ingatlan. Ehhez azonban meg kell találni a vásárlót és nem csak vaktában hirdetni.
A folyamatos kommunikáció is a jó ingatlanértékesítő ismérve
Ha egy igazán jó ingatlanértékesítőt választottunk, akkor folyamatos kommunikációra számíthatunk tőle. Nemcsak mi érhetjük el szinte bármikor, hanem ő is rendszeresen felkeres minket, hogy hol tart a folyamat, esetleg mit kell változtatni azon, hogy gyorsabb legyen az eladás.
A kommunikáció mindennek az alapja, és amíg a potenciális vevővel nem történik megállapodás, addig az ingatlanértékesítőnek folyamatosan tartania kell a kapcsolatot az ügyféllel – legalább bizonyos mérföldkövek elérése esetén.